Week 2 is weer voorbij gevlogen! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Evi Mol - WaarBenJij.nu Week 2 is weer voorbij gevlogen! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Evi Mol - WaarBenJij.nu

Week 2 is weer voorbij gevlogen!

Door: Evi

Blijf op de hoogte en volg Evi

25 Februari 2014 | Curaçao, Willemstad

Er is weer een week voorbij gevlogen! De tijd gaat erg snel hier.. Vorige week vrijdag hebben we met wat studenten gebarbecued hier op de patio met aansluitend een feestje op Kokomo beach. Het was deze vrijdag namelijk Valentijn en dat vieren ze hier op Curacao best uitgebreid. Overal wordt er veel aandacht aanbesteed. Zo was er vrijdagavond ook een gemaskerd valentijnsbal op Kokomo beach. Via wereldstage hadden we gratis kaartjes gekregen. We moesten natuurlijk wel nog even een masker scoren hiervoor. In de middag zijn we naar Diamonds gereden, een winkeltje waar ze veel verkleedspullen hadden. Hier hebben Elise en ik een masker gescoord voor het bal. We waren zelf nog nooit op Kokomo beach geweest en waren dus een aantal andere studenten achterna gereden. Aangekomen bij het bal kreeg iedereen een nummertje en kon je een prijs winnen met de mooiste outfit. Helaas hebben wij geen hotelovernachting, trip naar klein curacao of whatever gewonnen. Het feestje was wel gezellig maar we vonden het een beetje tegenvallen met andere avonden.

Vorige week zaterdag zijn we samen met Imke en Els naar de struisvogelfarm geweest hier op het eiland. Dit is een boerderij waar ze allemaal struisvogels houden en deze beesten eten kan geven en je kan er zelfs op rijden! Met Els als top navigator waren we in één keer goed gereden! We leren het echt al kaart lezen. Aangekomen bij de struisvogelfarm konden we meteen mee met een rondrit over de farm. We hebben verschillende struisvogels gezien en andere beesten, zoals krokodillen en hangbuikzwijnen. Op de farm gooien ze niks weg. Ze slachten de struisvogels zelf. Het bruikbare vlees gebruiken ze voor in het restaurant om gerechten te maken, het overige vlees eten de hangbuikzwijnen op, de botten worden aan de krokodillen gegeven om schoon te knagen en met de botten worden souvenirs gemaakt door plaatselijke kunstenaars. Helemaal over nagedacht dus..
Na dit bezoek zijn we doorgereden naar de Caracasbaai. Hier hebben we het fort bezocht en daarna lekker geluncht aan het water op een strandje waar veel lokale bevolking komt. Dit was het strandje waar we de eerste dag stonden met een lekke band en we geen idee hadden waar we waren! Gelukkig hebben we het dit keer overleefd zonder lekke band! Eenmaal thuis hebben we op ons gemak wat soep met brood gegeten en zijn we daarna naar Zanzibar geweest voor weer een leuk strandfeestje met een live band. Deze avond waren er veel bekenden en het was dus erg gezellig!

Nadat we zondag lekker hadden uitgeslapen zijn we naar de grote knip gereden. Dit is een strand richting westpunt wat als één van de weinige stranden nog gratis te bezoeken is. Na wat zoeken, en wegen vol gaten, waren we dan eindelijk bij het strand aangekomen! Waaauw wat een strand! We hebben onze ogen uitgekeken. Helder blauw water, mooi beschut, veel lokale bevolking en mooi wit zand. Prima plek om te vertoeven! Helaas begon het na een aantal uur te druppelen, iedereen bleef lekker liggen, die regen zou namelijk toch zo over zijn. Helaas brak daarna de regen echt uit en ging iedereen schuilen onder de bomen. Omdat alles zeik nat was hadden wij geen zin om nog langer te blijven. We besloten nog even een kijkje te gaan nemen bij de kleine knip. Het zelfde idee als de grote knip maar dan iets minder groot. Dit strand viel een beetje tegen waardoor we meteen naar huis zijn gereden. Nouja, meteen is een groot woord…. Ik was de chauffeur en volgde wijs de kaartleester. Bij een bordje Willemstad linksaf, zijn we wijs rechtsaf gegaan. Of terwijl lekker eigenwijs de andere kant op rijden en aan de andere kant van het eiland uitkomen. Echte vrouwen zullen we maar zeggen haha. Eenmaal thuis zijn we nog naar Wet & Wild geweest, feestje op Mambo beach. Dit keer was het een erg gezellig feestje vergeleken met vorige week!

Maandag tot en met woensdag hebben we weer stage gelopen bij Bambino. We zijn deze week gestart met specifieke observaties bij bepaalde kinderen. Deze observaties vonden in de klas plaats maar ook één op één. Tijdens de één op één observaties proberen we bij het kind taal uit te lokken. We zagen dat vele kinderen in de groep stil zijn. Wanneer je ze uit de groep haalt zijn ze veel opener en vertellen ze veel meer. Naast de observaties hebben we verschillende screeningslijsten uitgedeeld om meer informatie te verkrijgen bij ouders en leidsters van het kind. Sommige screeningslijsten hebben we in de loop van de week al teruggekregen maar de meeste verwachten we nog terug te krijgen. Het zijn erg lange lijsten die je niet zomaar ingevuld hebt. Wanneer we van een kind de verschillende lijsten terug hebben gekregen kunnen we de lijsten met elkaar gaan vergelijken en zullen we meer informatie krijgen van het kind. Naast deze activiteiten hebben we de dinsdagochtend doorgebracht bij de logopedist die ons extern gaat begeleiden. Deze vrouw heeft 30 jaar in Nederland gewerkt als logopedist en heeft hier op het eiland de vereniging voor logopedisten opgestart. De communicatie qua begeleiden was niet even vlot verlopen maar dit verhaal bespaar ik jullie. We hebben met de logopedist afgesproken dat Elise en ik elke week een dagdeel met haar mee kunnen lopen in de praktijk om haar manier van werken te zien. Daarnaast zal daar een feedback moment aan gekoppeld zijn. De logopedist gaf ons meteen een aantal goede inzichten! Ze gaf onder andere aan dat 10 weken erg kort is om zoveel kinderen te diagnosticeren dat we ons misschien beter op de begeleiding konden gaan richten. Tijdens het observeren was ons namelijk opgevallen dat ze qua taal vrij weinig doen in de klas. Kinderen moeten veel stil zijn waardoor ze zich soms niet kunnen uiten. Hieruit hadden we het idee gehaald om een presentatie te maken voor alle begeleidsters over de taalontwikkeling en meertaligheid in het algemeen en tips en adviezen te geven over het stimuleren van de taal binnen een groep. Naast deze presentatie willen we met de begeleidsters één op één is gaan kijken naar specifieke casussen hoe hier mee om te gaan. De meeste kinderen op het dagverblijf zitten namelijk 4 tot 5 dagen in deze groepen. Belangrijk is dus dat kinderen gestimuleerd worden op het gebied van taal en spraak op het dagverblijf.

Vrijdagochtend hadden we een skype afspraak met onze stagedocent van school gepland om 9 uur. Het internet op dit eiland is niet altijd top en zo ook deze ochtend. Om 9 uur hadden we geen wifi en zijn we nog snel naar het kantoor van wereldstage gereden in de hoop daar te mogen skypen. Gelukkig mocht dit en hebben we een uur lang met onze stagedocent geskypt. We hebben van alles besproken. Hoe het ging, wat we al gedaan hebben, wat we komende weken willen gaan doen, waar we tegen aan liepen, etc. Daarnaast hebben we nog een aantal tips gekregen qua manier van werken en qua materiaal. Het gesprek verliep goed en zowel wij als de stagedocent waren erg positief tot nu toe. Na dit gesprek zijn we even Punda in geweest en hebben we even wat winkeltjes bekeken. Niks gekocht helaas! De maten hier zijn nou niet echt de Nederlandse maten, laten we het daar op houden haha. Na een ochtendje punda zijn we nog even boodschappen wezen doen bij de Appie want die avond gingen we pannenkoeken maken!! Jammiee. Nadat we alles ingekocht hadden zijn Elise en ik naar Saint Tropez geweest. Dit is een zwembad aan zee, heel erg mooi! Het is de straat achter ons en dus lekker op loopafstand. Aan het einde van de dag heb ik hier nog even met me vader geskypt, erg leuk om weer even contact te hebben met Nederland. Na een hele middag hier vertoeft te hebben met zijn tweeën zijn we naar Im en Els gegaan om pannenkoeken te bakken. Genieten! Nadat we onze buikjes rond hadden gegeten zijn Elies en ik gaan douche want deze avond gingen we met de locobus mee samen met onze collega’s en andere stagiaires van onze stage. De locobus is een schoolbus waar wat banken uit zijn gehaald, ramen eruit zijn en harde muziek aanstaat. Deze bus rijdt over het eiland terwijl iedereen lekker aan het feesten is. Je moet je eigen drank en eventueel eten meenemen. In de bus kunnen ongeveer 40 man en deze avond zat hij vol met 45! Lekker proppen. In Nederland zou zoiets nooit mogen haha. Er waren twee regels: niets uit het raam gooien en niet uit het raam hangen. Verder mocht alles! De rit duurde zo’n 2 uur. Op het begin gaat alles nog oke maar na wat drankjes valt er nog wel is wat drank over iemand heen wanneer er geremd wordt of vallen er mensen over elkaar heen.. haha. Daarnaast was er twee keer een plaspauze, aangezien er geen wc in de bus aanwezig was. Hup, iedereen via de ramen naar buiten en met ze allen wildplassen. Alles kan en mag! Security staat er langs en doet lekker mee! Na het ritje en de meeste drank opwas gingen we nog met een aantal mensen opstap naar de Bermuda. Dit was een erg gezellige afsluiter! We hadden eigenlijk Imke geregeld als bob aangezien het niet verantwoordelijk is om als twee meiden midden in de nacht hier over straat te gaan lopen. Eenmaal in de locobus bood een jongen zich vrijwillig aan om ons thuis te brengen. Deze jongen kende wij vaag, wij hebben bij hem onze auto gehuurd. Nouja we waren veilig thuis gekomen. Eenmaal thuis hebben we nog van alles gedaan waarvan we het nog maar half weten haha. Het was in ieder geval een topavond!

Nadat we zaterdagochtend lekker eitjes gebakken hadden zijn we vertrokken naar de Appie om even een stokbrood te halen en wat drinken voor die dag. Ineens leek het ons wel handig een koelbox te hebben voor op het strand en voor in de auto aangezien het veel fijner is om eigen eten en drinken mee te nemen. Bij de Appie verwezen ze ons naar een bouwmarkt daar op het terrein. Dus wij met vier meiden naar de bouwmarkt, in hempjes en korte broekjes met onze bikini eronder komen wij binnen om een koelbox te kopen. Bij binnenkomst konden wij ze niet vinden dus vroeg Imke even aan een medewerker waar de koelboxen stonden, koelbox wat is dat?! Wij uitleggen aan een Antilliaan dat je daar drankjes in koel kunt houden. Aaaa een Junk zijn die vent. Wij maar gewoon ja zeggen en inderdaad een Junk is hier een koelbox, weer wat geleerd. Eenmaal een mooie koelbox gevonden te hebben spotte Im en Els nog een snorkel. Dus je mag al raden, wij gaan naar de bouwmarkt en komen thuis met een koelbox en twee snorkels! Nadat we alle boodschapjes gedaan hadden zijn we richting westen gereden om daar naar de zoutmeren te gaan waar flamingo’s in het wild leven. En weer in één keer goed gereden gewoon! Gelukkig waren de flamingo’s aanwezig, er zijn namelijk verschillende meren op het eiland dus de kans dat ze in dit meer aanwezig waren, was relatief klein. Maar we hadden geluk! Aan het begin stond een groot bord met 100 m afstand houden en niet voeren. 100m vonden wij wel lastig inschatten dus we zijn gewoon gaan lopen tot dat we ze erg goed zagen. Uiteindelijk bracht dit ons tot een afstand van 10 tot 20 meter maar de beestjes bleven mooi staan dus no problem. Nadat we de beestjes goed bekeken hadden zijn we doorgereden naar Port Marie. Dit strand bleek erg mooi te zijn, hoorde we van andere studenten hier op het eiland. Dit was zeker waar! Weer erg helder water en een mooi strand. Daarnaast hebben we ook wat gesnorkeld. Het leek net een aquarium. Veel vissen, allerlei formaten en kleuren. Daarnaast ook veel koraal. Erg mooi om te zien en zeker de moeite waard! Aan het einde van de dag zijn we terug gereden en hebben we thuis soep gegeten met wat brood als avondeten. Daarna hebben we even snel gedoucht en zijn we naar Zanzi geweest voor wederom een strandfeestje met live band. Helaas was de live band deze avond iets minder en het geluid was erg slecht. Gelukkig hielden ze al snel op en kwam er ‘leuke muziek’. De sfeer was ineens omgeslagen en iedereen stond te dansen, veel gezelliger! Na afloop hebben we bij Imke en Els nog de restjes van onze pannenkoeken opgegeten, heerlijke maaltijd voor het slapen dachten we zo. Verstandig als we zijn, zijn we lekker naar bed gegaan en niet meer opstap geweest naar Bermuda.

Zondagochtend waren de meeste hier een beetje gaar, onder andere ik. De ochtend is dus rustig verlopen en dus had ik even tijd om dit hele verhaal te schrijven aangezien ik vele verzoeken krijg haha. Meer dan één keer in de week heb ik geen tijd en zin om te schrijven, beetje teveel van het goede. Zondagmiddag was er van 3 tot 10 op Cabana een beach festival. Omdat Els zich niet topfit voelde besloot ze thuis te blijven en onze bob te zijn. Aan het begin van het festival was het erg rustig en bleef de sfeer een beetje uit. Later op de dag werd het steeds leuker en stonden we met heel wat mensen van de patio bij elkaar! Lekker muziekje en met de voetjes in de zee. Helaas bleef dit niet bij de voetjes maar vonden de jongens het nodig ons de zee in te gooien. Lekker met kleren en al! haha. Ijs en ijskoud toen we het water uit kwamen maar gelukkig kwam onze bob snel aan met een stel handdoeken voor ons en werden we veilig thuis gebracht. Weer een topavond rijker! Goede afsluiting van wederom een geslaagd weekend.

Tot de volgende keer! Veel groetjes uit een prachtig Curaçao!

Liefs x