Weer een week - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Evi Mol - WaarBenJij.nu Weer een week - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Evi Mol - WaarBenJij.nu

Weer een week

Door: Evi

Blijf op de hoogte en volg Evi

04 Maart 2014 | Curaçao, Willemstad

Wederom is er weer een week voorbij gevlogen!

Maandagochtend stonden Elies en ik op en hadden we totaal geen zin om na zo’n leuk weekend weer stage te gaan lopen en weer iets te gaan doen. Maar toch moesten we gewoon vroeg op en lekker naar het kinderdagverblijf. Eenmaal daar ging het goed en waren we toch wel fit! In de ochtend hebben we de laatste observaties uitgevoerd bij verschillende kinderen. Rond de middag ben ik naar de externe logopedist geweest en heb ik daar mee mogen kijken bij verschillende cliënten. Ik had drie kinderen waarvan één kind met articulatieproblemen en twee met een taalachterstand. Aan het einde van de dag had de logopedist nog een cliënt met stemproblemen waarbij ik mee heb mogen kijken tijdens de behandeling.

Dinsdag zijn we in de ochtend naar de logopedist geweest om even een duidelijk plan te maken en te kijken hoe we het gaan aanpakken komende weken. We hebben alles goed door kunnen nemen en hebben afgesproken om te evalueren via videobeelden. De logopedist was na dit gesprek erg enthousiast en gaf aan nu zicht te hebben op onze komende weken. We vonden het fijn dat ze zo enthousiast was, gezien het vooraf nogal wat problemen heeft gehad om met haar in contact te komen. Aangekomen op het kinderdagverblijf hebben we observatie gegevens verwerkt en hebben we een begin gemaakt aan een presentatie voor de leidsters op het kinderdagverblijf met betrekking tot spraak en taal bij kinderen. We willen tijdens deze presentatie vooral tips gaan geven hoe je de spraak en taal bij kinderen kunt stimuleren.

Woensdagochtend was het carnavalsochtend op het kinderdagverblijf. Alle kinderen mochten verkleed komen en de leidsters hadden allemaal een masker op, wij hadden nog het masker van het gemaskerd bal wat we konden gebruiken. Tijdens deze ochtend hebben wij meegedaan met de verschillende spelactiviteiten want tijdens zo’n ochtend ga je niet de kinderen weghalen voor onderzoek of iets dergelijks. Ik kreeg een groepje van zes kinderen waarmee ik de hele ochtend spelletjes mocht doen. Ze hadden een soort roulatie systeem bedacht met verschillende activiteiten. Zo was er zakdoekje leggen, peperkoekhappen, spijkerpoepen, blikken gooien, dansen en een rustmoment waarbij de kinderen wat te eten en drinken kregen. De kinderen waren allen erg enthousiast en deden actief mee. De ochtend vloog voorbij! In de middag was Elise naar de logopedist en ben ik de screeningslijst van de CCC-2-NL, die we terug hadden gekregen van een leidster, gaan bekijken en uit gaan werken. Dit bleek nog een hele klus. Het was de eerste keer dat ik deze screening gebruikte en ik moest dus nog alles uitzoeken. Vooral de rekensommen die erbij kwamen kijken waren niet echt makkelijk. Maargoed na een paar uur puzzelen is het helemaal gelukt en had ik een ‘diagnose’. Woensdagavond is normaal de avond dat we gaan stappen bij Cabana maar we wisten dat we een zwaar en druk weekend gingen krijgen dus we dachten verstandig te zijn en een avond thuis te blijven. In de avond hebben we onze shirts verknipt voor de carnavalsavond erna. Daarna hebben we gezellig met wat andere studenten hier op de patio gezeten en zijn daarna lekker naar ons bed gegaan.

Donderdag was een beetje een chaotische dag op stage. In de ochtend hebben we nog ons ding kunnen doen door kinderen apart te nemen en spelletjes met hen te doen. In de middag hebben wij elke donderdag een aantal kinderen, vandaag waren het er zeven, waarmee we taalactiviteiten gaan doen. Vandaag waren de kinderen erg druk en de concentratie was ver te zoeken. We hebben de activiteiten die we deden kunnen afmaken maar we hadden het anders voor ons gezien. In de middag hebben we met de andere stagiaires een beetje gepraat en was de concentratie ook voor ons ver te zoeken haha. Na stage gingen we snel naar huis want we zouden die avond met Jump up meedoen en het begin punt was drie kwartier lopen en het begon om 7 uur. Niemand wist precies wat we die avond gingen doen maar we hadden de verknipte shirts aan en we wisten waar we moesten verzamelen. Eenmaal thuis hadden we ons snel omgekleed en hadden Imke en Els lekker voor ons gekookt, rijst met kip met bonen en kerriesaus. Een goede bodem! Na het eten zijn we snel aangelopen met een groep studenten. We moesten ergens in Otrabanda verzamelen. Niet echt de veiligste route om te lopen maar we hadden een aantal mannen bij ons en het was nog niet helemaal donker dus het was veilig genoeg. Helaas zijn we wel helemaal lek gestoken door mijn beste vrienden, muggen. Eenmaal aangekomen bij het verzamelpunt zagen we een kar met harde muziek, een kar met allemaal drank en studenten die armbanden, kettingen, staven en brillen hadden die verlicht waren. Dat zag er wel tof uit! We hebben 3 uur lang door Willemstad achter een kar gelopen met kei harde muziek en onbeperkt drinken. Top feestje met veel studenten!! Na de wandel/danstocht kwamen we aan op een plein waar de afterparty moest plaatsvinden. Helaas was het plein verlicht met te felle bouwlampen en was het plein te groot voor het aantal studenten dat er was waardoor de sfeer iets minder was. Na een paar drankjes zijn we met de studenten van onze patio terug gelopen naar huis. Met meiden alleen is deze route namelijk niet veilig om te lopen. Thuis aangekomen hebben we nog op de patio gezeten en haalde een student zijn gitaar. We hebben de hele avond beetje meegezongen, erg gezellig! Aan het einde van de avond heeft hij mij nog twee akkoorden geleerd om te spelen op de gitaar. Hij heeft me beloofd als ik weg ga dat ik verschillende liedjes kan spelen! Ik ben heel benieuwd, zou super tof zijn!

Vrijdag waren we vrij van stage en hebben we in de ochtend onze auto laten wassen bij de carwash. Er is namelijk alweer een maand voorbij en elke maand moeten we naar het verhuurbedrijf van de auto om de huur te betalen en om te laten zien dat de auto er nog goed uit ziet, omdat het redelijk nieuwe auto’s zijn. Na wat zoeken hadden we de juiste carwash gevonden en hebben we wellis waar een uur op een stoeltje mogen toekijken hoe de beste jongens onze auto poetsten en uitzogen. In dit uur hadden de jongens maar liefst 7 euro verdiend omgerekend. Thuis aangekomen hebben we genoten van een heerlijk ontbijtje en hebben we ons nieuwe buurmeisje leren kennen. In de middag hadden we met Daphne afgesproken. Daphne is een andere logopedie student van onze opleiding die stage loopt bij het Dolfijnen centrum hier op Curaçao. We mochten gratis naar binnen en Daphne heeft ons het één en ander vertelt over de manier van werken. Heel leuk en interessant om te horen. Daarna hebben wij een therapie met de dolfijnen mogen meemaken. Normaal zijn alleen de ouders van het kind die de therapie mee mogen kijken maar dit keer werd er een uitzondering gemaakt. Erg leuk en interessant om te zien en mee te mogen maken! Na de behandeling hebben we een halfuurtje rond kunnen kijken in het Sea Aquarium. Dit was wel leuk om te zien maar niet echt spectaculair. Tot slot hebben we van Daphne en een collega nog een rondleiding gekregen in het Dolfijnen centrum. We hebben de behandelkamers mogen zien en de materialen. Daarnaast hebben ze verteld hoe ze te werk gaan en wat er allemaal komt kijken bij een behandeling in dit centrum. Ik zie een hele leuke stage voor volgend jaar aan komen… haha. Geweldig hoe ze hier werken met de cliënten en de dolfijnen.

Eenmaal thuis zijn we gaan eten op het Wilhelmina plein samen met ons nieuwe buurmeisje, lekker een geitenkaas salade gegeten. Vrijdagavond/nacht was het Full Moon Party op Kokomo beach. Hier wilde we natuurlijk wel heen maar het was die avond ook Brabants carnaval in cafe de tijd. We hebben heel lang getwijfeld maar omdat alle studenten naar Full Moon gingen zijn wij ook meegegaan. Eenmaal aangekomen op Kokomo was het één groot feest. Het was echt te vergelijken met een festival in Nederland maar dan iets kleiner opgezet. Wel staat de helft strak van de pillen maargoed buiten dat was het top! We lagen erg laat in bed en had een korte nacht gehad aangezien ik om 10 uur ‘s ochtends had afgesproken met mijn ouders te skypen.

Zaterdag ochtend/middag zijn we naar de grotten van Hato geweest. We hebben onder leiding van onze top begeleidster Els een prachtige rondleiding gehad in het bos. Ze wist ons alles te vertellen over alle bomen en planten. Ze leek net een hovenier stagiaire haha. Nadat we flink wat kennis hadden opgedaan zijn we de groten in geweest. We hadden bijna een privé rondleiding zo rustig was het hier. De grotten waren erg mooi maar niet heel erg groot. Na dit bezoekje hebben we Els en Im thuis afgezet en zijn Elies en ik even gaan shoppen. Ze hebben te veel leuke kleren hier. Ik heb me echt in moeten houden maar ben wel twee broekjes en een gave rok rijker! Na het shoppen zijn we samen met ons buurmeisje Simone naar Zanzibar gegaan om daar te beginnen aan onze avond, het was 6 uur.. Het was wederom weer een topavond we hebben van 6 tot 11 ongeveer gedronken en gedanst op live muziek en we waren kapot toen we thuis kwamen! Vele studenten waren naar de Casino en aangezien het zondag hier carnaval is ging bijna niemand meer echt opstap.

Zondagochtend zouden we naar de carnavalsoptocht gaan. We hoorde dat je op het begin moet gaan kijken want aan het einde is de helft van de parade al gestopt en is iedereen ladder zat. De optocht duurt hier van 10 tot 6, of terwijl de mensen lopen 8 uur lang met pakken aan. Om 10 uur wilde we aanrijden maar omdat ik natuurlijk weer heerlijk sliep en niet echt snel was in de ochtend hadden we wat vertraging, excuse moi. Eenmaal aangekleed en de koelbox ingeladen met drinken en eten konden we dan eindelijk gaan. Op goed geluk zijn we naar het dorpje gereden waar de optocht begon maar dit was afgesloten. We hebben aan een vriendelijke man gevraagd waar we dan moesten zijn en die begon een heel zeververhaal te vertellen dus we zijn wederom op goed geluk een stuk terug gereden en een wijk ingereden en ja hoor daar stonden de mensen langs de kant. Hup auto geparkeerd, koelbox mee en een plaatje zoeken. We stonden redelijk aan het begin van de optocht en hadden een perfecte plaats. De optocht hier heeft weinig wagens maar draait vooral om de prachtige kostuums. Het leuke is dat alle muziek live bands zijn op grote karren. De sfeer was erg goed, zie ook de foto’s. Na 4 uur was de optocht dan eindelijk afgelopen en konden wij eindelijk een auto in met airco, helemaal blij waren we! Aan het einde van de dag wilde we gaan eten bij de tropen een restaurant wat iemand ons aanraden. Eenmaal aangekomen bij het restaurant was het dicht, het was namelijk een officiële feestdag. Uiteindelijk hebben we heerlijk gegeten bij El Forno een Italiaan. Na het eten hebben we ons omgekleed en zijn we door gereden naar Wet & Wild het feestje op Mambo beach. Het was hier erg druk, te druk. Alle lokale bevolking was maandag ook vrij dus ook zij waren allemaal op het feestje!

Morgen komen mijn ouders en broers me opzoeken! Ik zal volgende week ergens weer iets schrijven!

Liefs