Eerste stageweek - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Evi Mol - WaarBenJij.nu Eerste stageweek - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Evi Mol - WaarBenJij.nu

Eerste stageweek

Door: Evi

Blijf op de hoogte en volg Evi

14 Februari 2014 | Curaçao, Willemstad

Hallo allemaal!
Even een update vanuit het zonnige Curacao!

Afgelopen maandag zijn we begonnen met onze stage op kinderdagverblijf Bambino. Om 08.00uur ’s ochtends moesten we ons melden bij het kantoor van Wereldstage. Zij zouden met ons meegaan naar onze stageplek voor een eerste kennismaking. Aangekomen bij Bambino hebben we samen met wereldstage en onze stagebegeleidster daar alle contracten nogmaals doorgenomen en hebben we kennis gemaakt met alle werknemers van het kinderdagverblijf. We konden die dag meteen starten met het meedraaien op de groepen. Door het meedraaien leren we de kinderen kennen en leren zij ons ook kennen. Het team dat op alle groepen staat, de begeleidsters, zijn allemaal hele jongen meiden. Erg leuk dus en heel gezellig!

Het kinderdagverblijf heeft verschillende groepen. Een babygroep van 0-0,5 jaar, babygroep van 0,5-1 jaar, dreumesgroep 1-1,5 jaar, twee peutergroepen van 1,5 tot 3 jaar en twee schakelklassen vanaf ongeveer 4 jaar. In de schakelklassen worden de kinderen voorbereid op het basisonderwijs. Kinderen mogen als ze vier jaar zijn niet halverwege instromen op school net zoals in Nederland. Zij gaan pas naar school wanneer het nieuwe schooljaar ingaat. In de tweede schakelklas zitten kinderen die meer aandacht, zorg en/of rust nodig hebben. Dit is een klein klasje.

De eerste dag heb ik meegedraaid met de peutergroep. De peutergroep zijn kinderen van ongeveer 1,5 tot 3 jaar. De leidster gaf aan dat de dag heel anders zou lopen dan normaal omdat er een kindje jarig was. De ouders van dat kindje waren Spaans en Arabisch en wilde dit ‘traditioneel’ vieren op de groep. Het jongentje dat jarig was, zegt niks en is heel afwachtend. Dit was voor mij meteen een goede situatie om te observeren. Ik heb de kinderen kunnen observeren tijdens het spelen en daarna tijdens de verjaardag. De ouders en opa en oma van het jongentje kwamen langs met een zelfgemaakte taart, zelfgemaakte toetjes, slingers, etc. En dit allemaal in het thema van Toy Story. Alle kinderen in de klas waren erg onder de indruk van het hele gebeuren. Uit eindelijk hadden de ouders er gelukkig wel plezier in want voor de rest was het ver te zoeken. Het was allemaal zo overdreven!! Door dit hele gebeuren waren de kinderen ook een beetje in de war en liep het hele dagprogramma in de soep, fijn zo’n eerste dag! Heb wel meteen heel wat indrukken opgedaan. Omdat het rooster van het dagverblijf ook niet helemaal klopte stonden er veel te weinig leidsters op te veel kinderen. Dit zorgde voor veel onrust. Buiten dit hebben we super lieve kinderen en top collega’s! Naast de begeleidsters zijn er ook twee stagiaires die SPH stage doen op het kinderdagverblijf. Na de eerste dag was ik gebroken van alle indrukken en alle krijsende kinderen die de hele dag om je heen TANTE roepen. Alle leidsters worden hier met Tante aangesproken uit beleefdheid. Dus bij deze is het: Tante Evi! Na stage zijn we boodschappen gaan doen bij de, ja je leest het goed, Albert Heijn! Lekker vertrouwd alle herkenbare producten en geen gekke dingen. We hadden toen we thuis kwamen echt geen zin om nog ergens een daghap te gaan scoren. We hebben daarom deze avond lekker op de patio gegeten met Imke en Els, de overbuurmeisjes. We hebben gezellig buiten soep gegeten met stokbrood en wraps. De patio stroomde steeds voller met alle studenten die om ons heen wonen dus het werd steeds gezelliger! Maandagavond is het hier rustavond voor de studenten en blijft vaak iedereen lekker thuis of op de patio.

Dinsdag mochten we zelf de weg zoeken naar stage, dus niet onder begeleiding van. Ik als chauffeur en Elise als navigator! Dat ging helemaal goed komen… We hebben alle krottenwijken van Curaçao onderhand gezien en de grootste gaten in de weg meegenomen maar we waren op tijd op stage! Wat heel vervelend is in Willemstad is dat het bijna allemaal één richtingsverkeer is. Dus rij je fout moet je weer via een andere route terug, handig met twee vrouwen in de auto! Maargoed aangekomen op stage mocht ik vandaag meelopen met de schakelklas. Het was een klein klasje waar veel voorbereidend schoolwerk werd gedaan. Ik heb hier weinig kunnen doen maar wel veel kunnen observeren. Geloof mij, dat is dodelijk na een aantal uur.. Er zaten wel veel druktemakers in de klas die concentratieproblemen hebben. Dit vergt erg veel aandacht van de leidster. Na de stage hadden we de luxe dat we geen boodschappen hoefde te doen en dat Im en Els lekker macaroni voor ons gingen maken. Echte chefkoks want het smaakte prima! Als dank hebben Elies en ik maar even afgewassen. Verder hebben we ook deze avond lekker op de patio doorgebracht onder het genot van een drankje en mede studenten!

Woensdagochtend was het zwemles met de groep waar ik stage liep. De zwemles vond plaats op Mambo Beach, ideaal werk dacht ik zo haha. De ‘zwemmeester’ kwam niet op dagen, we moeten nog steeds soms wennen dat we hier alles op Antilliaans tempo moeten doen. Hierdoor kreeg ik drie kids in me auto en mocht ik met ze naar Mambo Beach. Een hele verantwoordelijkheid maar daar geven ze hier schijnbaar niks om. Bij Mambo Beach heb ik lekker toegekeken hoe de leidster de kids wat zwemles gaf. Heerlijk ochtendje om te beginnen met het zonnetje en de voetjes in het zand. Terug bij Bambino heb ik de hele middag bij de dreumesgroep gestaan. Ik was letterlijk gesloopt aan het einde van de dag. Die kinderen kunnen niet praten, huilen om alles, doen alles wat niet mag, je kunt continue luiers verschonen en vergen te veel aandacht. Kort gezegd niks voor mij om daar te staan.. Ik heb een aantal uur alleen gestaan op deze groep omdat de leidster een bespreking had. Fijn, zo zonder ervaring meteen op 10 kids passen die nog geen 1,5 zijn. Intussen heb ik geleerd kinderen eten te geven en jawel, luiers te verschonen! Misschien komt het ooit nog van pas.. Na de stage zijn we een maaltijdsalade gaan score bij cafe Wilhelmina voor 10 nafl. (nog geen 5 euro) en hebben we nog een drankje gedaan. Lekker goedkoop uiteten hier! Deze avond was het te doen op Cabana Beach, weer een strandfeestje! Samen met heel wat studenten zijn we met auto’s naar Cabana gereden. Het was echt een topavond! Live bandjes, leuke muziek en er werd veel gedanst en gedronken! Volgende week zijn we zeker weer van de partij. Daarnaast hebben we hier even uitgelegd wat op d’n eieren gaan is. Niemand die het hier kende haha.

Donderdagochtend kwamen we aan op stage en we dachten weer een relax dagje te hebben, laatste dagje voor het weekend. Maar helaas dat bleek niet zo te zijn. Bij aankomst werd even verteld dat Elies en ik de hele dag samen een peutergroep hadden van 10 kids. Dat kunnen jullie wel! Top wat een vertrouwen doen we even.. NOT. Gelukkig kende Elies de kinderen omdat ze al twee dagen had meegelopen op die groep. Voor mij was de hele groep nieuw. Gelukkig kan ik zo goed namen onthouden, NOT, erg fijn als je iemand wil aanspreken of iemand tot orde wil roepen.. Maar het ging tot onze verbazing super goed! We hebben de hele ochtend met 10 kids een programma gedraaid. Eten, drinken, knutselen, voorlezen, spelen, liedjes zingen, etc. Gelukkig waren er andere leidsters in de buurt die we om hulp konden vragen. Zo zie je maar weer maandag kom je aan en weet je niks en donderdag sta je de hele dag alleen voor de groep en weet je alles! In de middag hebben we even kort gesprek gehad met onze stagebegeleidster en hebben we aangegeven dat we volgende week ons eigen programma willen gaan draaien, dit vond ze helemaal goed. Maandag tot en met woensdag zullen we onze eigen dingen gaan doen en donderdag hebben we nu vast de peutergroep gekregen zoals vandaag. Ze vertrouwen ons blijkbaar volledig! In de avond hebben we samen wat soep met brood gegeten en hebben we een planning gemaakt voor volgende week en nog wat zaken voor stage geregeld en lekker op tijd naar bed gegaan! Lekker slapen met op de achtergrond wat gitaarmuziek!

Donderdag op vrijdagnacht waren er een aantal van de patio opstap gegaan naar Bermuda, dat zit hier om de hoek. Midden in de nacht werden wij wakker geroepen door een aantal gasten. EEF ELIES wakker worden.. klonk best paniekerig. Dus wij reageerde best alert en vroegen wat er was. Kwamen ze op d’n eieren bij ons…. NIET DUS HE! Haha. Hebben ze een halfuur voor onze deur staan roepen dat ze een ei wilden maar wij hebben de deur lekker niet open gedaan haha. Daar ging onze nachtrust..
De vrijdagochtend wilde we om half 7 gaan hardlopen met een jongen van de patio. Goede voornemens.. Alleen helaas niks uitgevoerd haha ons bed lag veel te lekker.

Net ben ik even naar ons auto verhuur bedrijf geweest om nog een groene kaart te halen iets voor de verzekering ofzo. Vanavond hebben we barbecue met de patio, ongeveer 30 man, erg gezellig! Na het eten gaan we met ze alle naar het gemaskerd bal op Kokomo Beach. Dus we gaan zo nog maar even een masker scoren voor vanavond. De rest van de dag zullen we vooral zonnen bij Beachclub Saint Tropez! Beetje aan ons kleurtje werken.

Ayoooo!

• 14 Februari 2014 - 16:00

Marion:

Wohh Evi klinkt goed!!
    Hou die kids in toom he meiss
    Leuk weer iets van je te horen!

Xxx

• 16 Februari 2014 - 19:59

Opa:

Dit lijkt me erg leerzaam. Je krijgt eenerg goede indruk van een heel andere cultuur.
    Succes